Bulken of cutten?

Je hoort het vaak voorbij komen in de fitness, “bulken” maar wat betekent het nu precies en hoe weet je wat je het beste kan doen om je doel te bereiken? In dit artikel gaan we daar verder op in en leggen je uit wat voor jou de beste keus is.

Bulken

Veel mensen denken dat je bij het bulken jezelf helemaal vol moet stoppen met zoveel mogelijk calorieën. Dit is dus niet waar, het is niet de bedoeling om er dik uit te zien na de bulkfase. Daarom is het belangrijk om de juiste dingen te eten. Maar hoe kan je dat het beste aanpakken?

Bulken is eigenlijk het aankomen in spiermassa. Het is de bedoeling dat je tijdens je bulkperiode voor een langere tijd meer calorieën eet dan dat je verbruikt. Door dit te doen zal je dus aankomen. Het hoofddoel zal dus zijn om aan te komen, maar dit zal niet ingewikkeld moeten zijn omdat je immers meer calorieën eet dan dat je verband! Het doel is dus om aan te komen, maar wel in spiermassa!

Hoe kan je het beste clean bulken?

Als je echt wil beginnen met het opbouwen van spiermassa, dan raden wij je aan om de volgende stappen uit te voeren. Dit zal je helpen je doel te bereiken! Vergeet niet: hiervoor is wel krachttraining vereist, omdat je anders geen spiermassa op kan bouwen.

Meer calorieën eten dan dat je nodig hebt

Om het toename is vet zo laag mogelijk te houden, raden we aan om niet meer dan twintig procent boven je dagelijkse behoeft te nuttigen. Als ezelsbruggetje kan je dan denken aan 300 – 500 meer calorieën te nuttigen dan dat je dagelijks nodig hebt.

Hoeveel calorieën zijn dat dan?

Als je wilt weten hoeveel calorieën je naar binnen moet werken tijdens je bulkperiode, is het handig om eerst te weten wat je dagelijkse voedingsbehoefte is. Een manier om dat te berekenen, is door je lichaamsgewicht te vermenigvuldigen met 33. Dus stel dat je 90 kilo weegt, dan heb je dagelijks 90×33 = 2970 calorieën nodig tijdens je bulkperiode om een overschot aan calorieën te creëren.

hoe lang kan ik het beste bulken?

Dit is een goede vraag om over na te denken, want je wil niet als een Michelin mannetje eindigen. Een ezelsbruggetje dat je kan gebruiken is om door te gaan met bulken totdat je ongeveer op 15% lichaamsvet zit en te cutten totdat je op de 10% zit. Je zou ook kunnen bulken totdat je op de 20% lichaamsvet zit, maar dan zie je er snel ‘wat vetter’ uit en duurt het ook weer langer om op je gewenste percentage lichaamsvet te komen, daarom raden we de ‘dirty bulk’ methode niet aan.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *