Oefeningen voor je benen

Oefeningen voor de benen

Het is tijd om de benen te trainen!  Sterke benen zien er niet alleen goed uit, het helpt je ook in het dagelijks leven. Lopen, springen en in balans blijven gaat makkelijker als je stevige benen hebt. Door oefeningen voor je benen op te nemen in je trainingsschema, leg je de focus op spiergroepen die in het dagelijks leven eigenlijk ‘genegeerd’ worden. Vergeet niet dat je beebnspieren één van de grootste in het lichaam zijn! Het aansterken van deze spieren zal je dus helpen om meer balans en stevigheid te vinden. Ga snel aan de slag met de volgende oefeningen!

Goblet squat (dumbell)

Goblet squat

De goblet squat lijkt erg op de normale ‘squat’, maar bij deze oefening houd je het gewicht voor je. Door het gewicht voor je lichaam te houden (i.p.v. achter bij de traditionele squat) zal je meer de nadruk leggen op je core en quadriceps.

Uitvoering: Ga met je voeten breder dan schouderbreedte staan en houd een dumbell (voor je) met beide handen vast aan de zijkanten. Steek je kont iets naar achter, zorg ervoor dat je je rug recht houdt en zak naar beneden tot je gehurkt zit. Ga vervolgens weer terug naar de startpositie.

Good Morning

Good morning

Dit is de perfecte oefening om je hamstrings en  bilspieren te verstevigen.  Daarnaast daag je je core ook uit. Wil je meer focus op je bilspieren? Probeer dan je benen breder te plaatsen dan je schouders.

Uitvoering: ga rechtop staan met een barbell (lange stang) op je schouders achter je nek. Buig rustig met je hoofd richting de vloer met behulp van je heupen. Zorg dat je je onderlichaam niet beweegt. Als je voorover gebogen staat, neem dan een moment pauze en breng je bovenlichaam weer terug naar de startpositie.