Thuis sporten

Thuis sporten

Nu we met z’n allen zo veel mogelijk binnen moeten blijven en alle sportscholen dicht zijn vanwege de Coronacrisis, is dit het juiste moment om thuis aan de slag te gaan om fit te blijven! Thuis sporten is hiervoor de perfecte oplossing. Dit zijn de beste (fitness) oefeningen die je gewoon lekker thuis kan uitvoeren! Je kan dus (zelfs zonder fitness apparatuur) thuis van alles doen om jezelf fit te houden. Het enige wat je nodig hebt is creativiteit en motivatie. Zorg ervoor dat je blijft bewegen en goed voor je lichaam zorgt. Deze oefeningen gaan daar zeker aan bijdragen. Are you ready? Let’s go!

Planken

Uiteraard kan deze oefening niet ontbreken. De plank oefening! Het enige wat je hiervoor nodig hebt is bij voorkeur een yogamatje, maar je zou het overal kunnen doen (zolang je het maar op een stevige ondergrond doet.

Hoe werkt het?

Planken kan je op veel verschillende manieren doen (van beginner tot expert niveau). De oefening die we nu behandelen is de makkelijkste en meest basic plank oefening. Het werkt als volgt: 

Ga languit op een mat liggen en plaats je onderarmen op de grond. Vanuit die positie druk je jezelf omhoog en zorg je ervoor dat je op de puntjes van je tenen leunt. Span je buikspieren aan en hou het zo lang mogelijk vast. De uitvoering is vrij simpel, echter is het lastiger om de positie vast te houden. Het wordt aangeraden te beginnen met sessies van 60 seconden. Maar mocht het zo zijn dat je het al langer vol kan houden, dan zou je 3 setjes van 60 seconden kunnen proberen. Maar hiermee zou je moeten spelen om te kijken wat voor jou de grootste uitdaging geeft. Met deze oefening train je je core en je buikspieren. Probeer dit zo vaak mogelijk te doen op een dag en je zal snel resultaat zien!

Crunches

Crunches

Natuurlijk kunnen de crunches niet ontbreken in een thuis training! Ook voor deze oefening heb je geen apparatuur nodig. Wel is het handig om een matje te hebben, want de oefening uitvoeren op een harde ondergrond is natuurlijk niet fijn. 

Hoe werkt het?

Ga op je rug liggen en en zet je voeten op de grond. Dit is je startpositie. Breng vanuit de startpositie je bovenlichaam langzaam richting je benen, maar zorg ervoor dat je billen en benen op de grond blijven liggen. Ga vanuit die positie weer zo ver mogelijk (langzaam terug) maar probeer niet met je rug de grond weer te raken. Als dat gebeurt, dan haal je namelijk de spanning van je spieren af en zal de oefening minder effectief zijn. Er is geen algemene regel over hoe veel crunches het beste zijn, maar het wordt aangeraden om eerst af te tasten en te kijken hoe veel crunches je achter elkaar kan doen. Vervolgens is het dan de uitdaging om er steeds meer achteraan te plakken. Ook voor de crunches heb je meerdere variaties.

Wat train je hiermee?

Met crunches train je voornamelijk je buikspieren. Maar dat is niet het enige. Enkele spieren in je bovenbenen en je bilspieren worden ook geprikkeld.

Push ups!

Uiteraard mogen de push ups ook niet ontbreken! Ook deze oefening is zeer makkelijk uit te voeren als je thuis wilt sporten. Hiervoor heb je eigenlijk helemaal niks nodig. Ook voor de push ups heb je meerdere varianten (van makkelijk naar moeilijk) maar hier beginnen we met de basic push up. Deze werkt als volgt:

Ga (in de plankpositie) op de grond liggen leunend op je ellebogen en op de puntjes van je tenen. Houd je armen naast je lichaam en plaats je handpalmen op de grond. Vanuit die positie druk je jezelf naar boven. Vervolgens laat je je lichaam weer langzaam naar beneden zakken totdat je weer in de startpositie ligt. Probeer dit zo vaak mogelijk te herhalen. Ook hier is het weer de uitdaging om dit zo vaak mogelijk achter elkaar te proberen en steeds een hoger doel qua aantallen te stellen. Als je dat doet, zal je snel merken dat je er beter in wordt en het steeds vaker kan!

Wat train je ermee?

Met push ups train je vooral de  kracht in je bovenlichaam. Denk hierbij aan de triceps (achterkant van je armen), borstspieren en schouders. Mits goed uitgevoerd, helpt het ook om je onderrug te versterken en zelfs je buikspieren te trainen!

Ga aan de slag!

Ga snel aan de slag met de oefeningen en probeer er een routine van te maken en elke dag lekker thuis te sporten! In de situatie waar we inzitten is dat geen slecht advies. Probeer geen uitwegen te verzinnen om het niet te doen en ga lekker knallen! 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *