Keto dieet

Keto dieet

“Ketogeen” (oftewel het keto dieet) is de term die wordt gebruikt om het koolhydraatarme dieet te benomen. Het dieet is erg vergelijkbaar met het Atkins dieet. Het werkt als volgt: zorg dat je meer calorieën binnenkrijgt van eiwitten en vetten en daarentegen minder binnenkrijgt uit genuttigde koolhydraten. Je zult dus moeten minderen met de calorieën die snel te verteren zijn. Dus voedingsmiddelen zoals wit brood, frisdranken, koekjes en andere suikers. 

Hoe werkt het?

Als je serieus wilt beginnen en minder dan 50 gram koolhydraten per dag nuttigt, dan zal je lichaam snel zonder brandstof zitten. Dit proces duurt meestal zo’n 3 tot 4 dagen. Na deze dagen begint je lichaam met het afbreken van eiwitten en vet voor de energie dat je lichaam nodig heeft, dit zorgt ervoor dat je af kan vallen. De term voor dit proces noemen we “ketose”.  Het is echter wel belangrijk om te benoemen dat je met dit dieet op korte termijn veel meer de focus legt op het verliezen van gewicht dan je doet op een gezondere leefstijl. Oftewel, mocht je dit dieet volgen dan is dat prima, maar doe het niet op een langere termijnsbasis.

Voor wie is het keto dieet?

Dat het keto dieet mensen helpt om af te vallen is inmiddels bekend, maar het kan mensen ook helpen om te gaan met diverse medische aandoeningen zoals aandoeningen aan het hart of hersenaandoeningen. Het wordt aangeraden eerst met je dokter te praten voordat je begint aan een keto dieet. Vooral als je te kampen hebt met type 1 diabetes.

Uithoudingsvermogen

Het keto dieet kan bijdragen aan een verbeterd uithoudingsvermogen bij  de training van duursporters zoals wielrenners en hardlopers. Na verloop van tijd zou het je spier-naar-vet ratio verbeteren en de hoeveelheid zuurstof die je lichaam kan opnemen verhogen tijdens een zware training. Voor diverse fitness oefeningen is dit ook een groot voordeel.

Wat zijn de bijwerkingen van een keto dieet?

Gelukkig zijn de meest voorkomende bijwerkingen niet ernstig. Je zou bijvoorbeeld last kunnen krijgen van obstipatie (wat natuurlijk erg ongemakkelijk is) of een iets lagere bloedsuikerspiegel. En af en toe komt het voor dat (wat ook voorkomt bij andere koolhydraatarme diëten) mensen last krijgen van nierstenen of hoge concentraties zuren in het bloed. Andere bijwerkingen kunnen zorgen voor de “keto koorts” zoals moeheid, zwak voelen, hoofdpijn en vieze adem.

De meeste mensen die starten met het keto dieet zullen geen bijwerkingen ondervinden. Toch is het belangrijk om altijd naar je lichaam te luisteren. Toch wat anders proberen en spieren opbouwen? Let dan op je eiwitinname.